امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://lawyers.cloob24.com
0

 

مفاهیم و مصادیق مختلف جرم رابطه نامشروع با توجه به شرایط و قوانین هر جامعه‌ای متفاوت است. در ادامه این نوشتار، قرار است به مفهوم رابطه نامشروع در ایران، مصادیق مختلف و مجازات آن بپردازیم.

منظور از رابطه نامشروع چیست؟

همان‌طور که گفته شد، مفهوم رابطه نامشروع با توجه به فرهنگ، ارزش و قوانین هر جامعه‌ای متغیر است؛ اما به طور عام، هرگاه زن و مرد نامحرمی اقدام به برقراری ارتباط بیش از حد عرفی، قانونی و مجاز نمایند و در حقیقت به حریم خصوصی یکدیگر تجاوز نمایند، مرتکب جرم رابطه نامشروع شده و محکوم به مجازات آن می‌شوند.

به عبارت دیگر، هر نوع عملی که مخالف موازین شرعی، عرفی، قانونی و اسلامی جامعه ما باشد، جرم محسوب می‌شود. در کشور ما با توجه به نوع فرهنگ و قوانین‌مان، رابطه زن و مرد حد و مرز های مخصوص به خود را دارد.

شاید خیلی‌‌ها تصور کنند، منظور از رابطه نامشروع تنها برقراری رابطه کامل جنسی است، اما خوب است بدانید که اصلا این گونه نیست. با توجه به قوانین جامعه ما چنانچه دختر و پسر بالغی که با یکدیگر نامحرم هستند، در یک خانه یا خودرو تنها باشند یا با یکدیگر معاشرت کرده، قدم بزنند، به رستوران، پارک و اماکن دیگر بروند، نیز مرتکب جرم رابطه نامشروع شده و به مجازات آن محکوم خواهند شد.

البته در این خصوص بین حقوق دانان، اختلاف نظر وجود دارد که آیا روابط سطحی و معاشرت ساده نیز بین زن و مرد، رابطه نامشروع است یا نه. اما معمولا دادستان یا قاضی دادگاه، اینطور روابط را نیز رابطه نامشروع دانسته و مرتکبین را به مجازات آن محکوم می‌نماید.

بدین ترتیب در فرهنگ ما هرگونه رابطه جنسی، جسمی، کلامی و … که از حد و حدود متعارف، شرعی و قانونی خود تجاوز نماید، مصداق تحقق جرم رابطه نامشروع می‌باشد.

در بسیاری از کشور های دیگر، علی ‌الخصوص کشور های غیر اسلامی که قوانین و فرهنگشان با کشور ما تفاوت دارد، روابط ساده و سطحی زن و مرد، رابطه نامشروع به حساب نمی‌آید.

این روزها با روی کار آمدن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و آسان‌تر شدن برقراری این گونه روابط، متاسفانه شاهد افزایش روابط نامشروع بین جوانان جامعه‌مان هستیم.

آیا رابطه نامشروع در حقیقت همان زنا است؟

خیر. عده زیادی تصور می‌کنند، منظور از جرم رابطه نامشروع تنها همان جرم زنا است و این دو جرم به یک معناست، اما اینطور نیست.

زنا در حقیقت به معنای برقراری رابطه جنسی بین زن و مرد نامحرم است اما همانطور که گفته شد، رابطه نامشروع تنها به معنای رابطه جنسی نبوده و در حقیقت هر نوع رابطه بیش از حد مجاز شرعی و عرفی را شامل می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت، زنا جزو روابط نامشروع است. اما وقتی سخن از رابطه نامشروع به میان می‌آید، منظور تنها عمل زنا نمی‌باشد.

آیا جرم رابطه نامشروع نیاز به شاکی خصوصی دارد؟

خیر. این جرم، جزو جرایم غیر قابل گذشت بوده که دارای جنبه عمومی می‌باشد. این جرم سبب خدشه‌دار شدن نظم، امنیت و عفت عمومی جامعه می‌شود و به همین خاطر، صرفا نیازی به وجود شاکی خصوصی نمی‌باشد و چنانچه دادستان یا نیروی انتظامی نظاره‌گر مصادیق مختلف این جرم باشند، اقدامات لازم را به عمل آورده و قطعا این موضوع را بطور جدی پیگیری خواهند کرد.

چه اعمالی از مصادیق جرم رابطه نامشروع می‌باشد؟

با توجه به آنچه گفتیم، هر نوع عمل بین زن و مرد بالغ نامحرم که از حد و حدود شرعی، عرفی و قانونی خود بگذرد، از مصادیق جرم رابطه نامشروع به حساب می‌آید. جرم زنا، تقلیل (بوسیدن) و مضاجعه (هم بستری یا هم آغوشی) تنها تعدادی از مصادیق رابطه نامشروع محسوب می‌شوند و علاوه‌ بر آن، اعمال دیگری نیز جز جرم نامشروع به حساب می‌آیند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

- اقدام به تأسیس و راه‌ اندازی مراکز فساد

- نوع پوششی که خلاف شرع و قانون بوده و سبب ایجاد فساد در جامعه گردد.

- ارتکاب به اعمالی که مخالف با عفت عمومی باشد.

- چنانچه جرم زنا محقق گردد، اما تعداد شهود کمتر از 4 نفر باشد یا کمتر از 4 مرتبه اقرار صورت پذیرد.

- چنانچه دو نفر زن یا دو مرد بصورت برهنه در یک پوشش قرار بگیرند.

- چنانچه ارتکاب به اعمال حرام در دید عموم اتفاق بیفتد.

- عدم رعایت حجاب شرعی و اسلامی بانوان در جامعه

- انتشار عکس و فیلم ‌های مبتذل و غیر قانونی در فضای مجازی

لازم به ذکر است، روابط غیر قانونی و خارج از حد عرف در فضای مجازی نیز از مصادیق روابط نامشروع بوده و مجازات مربوطه را در پی خواهد داشت.

چگونه می‌توان جرم رابطه نامشروع را اثبات کرد؟  

- شهادت شهود

- وجود عکس یا فیلم

- اقرار

- شنود مکالمات

- پرینت پیامک ها

- علم قاضی

قاضی یا داستان مرجع قضایی مربوطه، تمامی شرایط، جوانب و اسناد و مدارک اثباتی ارائه شده را مورد بررسی قرار می‌دهد و سپس اقدام به صدور حکم می‌نماید.

در جرم رابطه نامشروع کدام مرجع قضایی صالح به رسیدگی است؟

همان‌طور که اشاره شد، روابط نامشروع مصادیق و اعمال مختلفی را شامل می‌شود، مرجع قضایی صالح به رسیدگی در این جرم، بسته به نوع عمل ارتکاب یافته متفاوت است.

چنانچه منظور از ارتکاب جرم روابط نامشروع؛ جرم زنا یعنی رابطه جنسی، هم ‌آغوشی یا بوسیدن باشد، مرجع قضایی صالح به رسیدگی، دادگاه کیفری می‌باشد و طرح دعوا از همان ابتدا در دادگاه صورت می‌گیرد و چنانچه منظور از جرم روابط نامشروع، غیر از این اعمال باشد، طرح دعوا و تقدیم شکایت در صلاحیت دادسرا می‌باشد.

لازم به ذکر است، مرجع قضایی صالح به رسیدگی در جرایم زنا (رابطه جنسی خلاف شرع بین زن و مرد) و لواط (همجنس‌گرایی در مردان) دادگاه کیفری یک می‌باشد و در جرایمی دیگر چون مساحقه (رابطه جنسی دو زن)، تفحیذ (رابطه جنسی دو مرد که کمتر از حد لواط باشد) و قوادی (شخصی که در جرایم نامشروع، واسطه‌گری می‌نماید) مرجع قضایی صالح به رسیدگی، دادگاه کیفری دو می‌باشد.

مجازات جرم رابطه نامشروع چیست؟

قانونگذار برای مرتکبین جرم رابطه نامشروع البته به جز جرم زنا، مجازات شلاق تا ٩٩  مرتبه ضربه را در نظر گرفته است. اما چنانچه یکی از طرفین ارتکاب جرم به این عمل اجبار و اکراه شده باشد، مجازاتی برای وی نداشته و تنها اکراه کننده به مجازات خود محکوم خواهد شد.

خوب است بدانید، تحت شرایطی امکان تبدیل مجازات شلاق به جزای نقدی نیز وجود دارد.

آیا با اثبات رابطه نامشروع، حق طلاق برای زن بوجود می‌آید؟

بله. چنانچه زن بتواند در دادگاه با وجود شواهد و مدارک اثباتی کافی در مرجع قضایی مربوطه، رابطه نامشروع همسر خود را اثبات کند، حق طلاق برای وی صادر خواهد شد.

آیا با اثبات رابطه نامشروع، نفقه و مهریه به زن تعلق خواهد گرفت؟

بله. عده زیادی تصور می‌کنند، چنانچه زوج رابطه نامشروع همسر خود را در دادگاه اثبات کند، زن حق اخذ مهریه و نفقه را ندارد، اما این گونه نبوده و با این وجود در صورت وقوع طلاق و جدایی، باز هم زن مستحق اخذ نفقه گذشته و مهریه خود خواهد بود.

 

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه